De smiley of de emoticon. Ze zijn bijna niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je kunt het zo gek niet bedenken: van complete dierentuinen, gezichtsuitdrukkingen tot etenswaren. Uit onderzoek is gebleken dat 92% van de online populatie wel eens emoji gebruikt (rapport Emogi).Ook zien we steeds vaker dat bedrijven messenger diensten (met emoji-functie) zoals WhatsApp, Facebook en Twitter inzetten om klantvragen te beantwoorden. Regelmatig met een knipoog of een huilende smiley. Maar waarom zouden bedrijven emoji gebruiken in hun communicatie? We geven een paar redenen!
1. Op internet zie je geen gezichten🙈
Wanneer je een bericht ontvangt van een klant via social media zie je geen gezichten. Je ziet én hoort niet op welke manier een klant iets zegt. Oftewel, de non-verbale communicatie ontbreekt. Een cruciaal onderdeel: onze hersenen reageren namelijk hetzelfde op emoticons als op echte menselijke gezichten.
2. Je trekt meer aandacht en blijft hangen🚨
Onze ogen worden aangetrokken door gezichten. Door emoticons te gebruiken in jouw content trek je dan ook de aandacht – het kan ervoor zorgen dat je bericht er net wat meer uit springt. Dit geldt ook voor reacties vanuit de webcare-afdeling. Daarnaast blijkt dat mensen berichten beter onthouden wanneer er emoticons gebruikt worden.
3. Je komt minder bot🍖over
Door het toevoegen van een emoji kun je overigens ook minder bot overkomen. Kijk bijvoorbeeld maar naar onderstaande zinnen:
“Op dit moment zijn we druk. We komen zo snel mogelijk bij je terug. ” of “Op dit moment zijn we druk. We komen zo snel mogelijk bij je terug 😃.”
Je begrijpt meteen wat de toegevoegde waarde is.
Conclusie
Kortom, als je jouw communicatie via social media persoonlijker en unieker wilt maken is de emoji de way to go. Wanneer je overweegt om emoji te gebruiken let er dan wel op dat het bij de tone of voice van je bedrijf past en welke emoji je wel en niet kunt gebruiken. Wees creatief, maar blijf altijd professioneel. Gebruik er ook niet te veel, anders verlies je de kracht van emoji. Less is more!
Ga jij meer Emoji gebruiken in jouw communicatie?